سنک سبز یونجه با نام علمی Adelphocoris lineolatus Goeze (1778) (Hemiptera: Miridae) حشره آفت روی یونجه است. تغذیه آفت در نهایت می تواند منجر به کاهش تولید وکیفیت بذر یونجه شود. این آفت به پنبه نیز خسارت می زند. روی پنبه، آفت از جوانه های انتهایی، غنچه ها، گل ها و غوزه تغذیه می کند. آفت در مناطقی که یونجه در مجاورت مزارع پنبه کشت شود می تواند به عنوان آفتی جدی برای پنبه محسوب گردد.

خسارت ناشی از سنک سبز یونجه

پوره ها و حشرات بالغ آفت با مکیدن شیره سلولی توسط قطعات زننده مکنده خود از جوانه های انتهایی، غنچه ها، گل ها و غوزه های پنبه تغذیه می کنند که سبب ریزش شدید گل ها، غنچه های کوچک و غوزه های نارس می شوند. تغذیه از بافت گیاهی و تزریق بزاق سمی توسط حشره باعث واکنش گیاهی میزبان می شود که باعث ایجاد لکه هایی کوچک و تیره شده که در صورت شدت آلودگی غوزه ها بدشکلی ایجاد می گردد.

مدیریت سنک سبز یونجه

مبارزه زراعی: حذف بقایای گیاهی پس از برداشت محصولات بهاره در کشت های توأم، عدم استفاده بیش از حد کود ازته، استفاده از هورمون پیکس همزمان با پیدایش گل های اولیه در مزارع دارای سابقه آلودگی، عدم کشت بذور کرک دار در مناطق آلوده و آبیاری منظم مزرعه

مبارزه شیمیایی: به طور معمول زمان سمپاشی، از زمان اولین غنچه دادن تا اواخر غنچه دهی صورت می گیرد که زمان های مختلف با توجه به جمعیت سنک در اوایل غنچه دهی (قبل از اولین گل)، اواسط غنچه دادن (اولین گل تا زمان اولین غوزه) و اواخر غنچه دادن (بعد از تشکیل اولین غوزه ها) در صورت نیاز سمپاشی توصیه می شود اما یک نوبت سمپاشی حتما انجام شود و بهترین زمان مبارزه با سنک در تیرماه همزمان با ورود سنک در مزارع پنبه و تشکیل غنچه و غوزه است. در تراکم بالا، ۲ تا ۳ نوبت سمپاشی در مرداد تا اوایل شهریور صورت پذیرد.

ضدعفونی بذور پنبه با سموم گائوچو، کروزر و لاروین نیز علاوه بر سایر آفات مکنده در کنترل آفت سنک غوزه نیز می تواند مؤثر باشد.

– ایمیداکلوپراید (کنفیدور) SC 35% به میزان ۲۵۰ سی سی در هکتار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *